ÖKO-munkacsoport

Bemutatkozó

Tevékenységrendszerünkben az elmúlt években, évtizedekben számos olyan elem jelent meg, mely hatékonyan szolgálta a környezeti nevelés – pedagógiai programunkban megfogalmazott – célkitűzéseit.

Néhány példa gyakorlatunkból:

  • intézményünk tanulói gondozzák az épületünket körülvevő parkot, mezőgazdasági ismereteket szereznek a politechnikai kertben,
  • számos fásítási pályázat eredményeként szépítettük parkunkat, környezetünket,
  • több mint 10 esztendeje évente 2-2 hét erdei iskolai programot biztosítunk neveltjeink számára,
  • díjnyertes módszertani anyagot dolgoztunk ki az erdei iskolai programhoz kapcsolódóan, speciális nevelési igényű tanulók számára,
  • gazdag programokkal szervezzük meg hagyományosan az “Egészségnap”-ot, a “Madarak és Fák Napjá”-t intézményünkben.

Ez a sokszínű tevékenységrendszer adott biztatást ahhoz, hogy a 2006. tavaszán kiírt Ökoiskola – cím elnyerését szolgáló pályázatban összegezzük eredményeinket, s megfogalmazzuk további törekvéseinket.
Pályázatunk eredményesnek bizonyult, s 2006. májusában átvehettük – a 3 éven keresztül használható – “Ökoiskola” címet.
A cím pénzjutalommal nem jár, csupán erkölcsi elismerést jelent iskolánk számára, s egyidejűleg további ösztönzést ahhoz, hogy környezeti nevelésünket az eddigieknél is hatékonyabban, és tervszerűbben valósíthassuk meg.

Legfőbb célkitűzéseink:

  • Szelektív hulladékgyűjtés megvalósítása.
  • Környezetvédő-szakkör működtetése.
  • Cselekvő részvétel településünk környezetvédelemmel kapcsolatos programjaiban.
  • Hagyományos akciónapjaink mellett további akciónapok szervezése (autómentes, dohányzásmentes napok, stb.).
  • Környezeti neveléssel kapcsolatos képzések biztosítása a nevelőtestület számára.
  • Közös programok szervezése ép és sérült tanulók számára a környezeti nevelés jegyében.
  • Környezeti neveléssel kapcsolatos pályázati programok megvalósítása. (Jelenleg 3 nyertes pályázatunk van e témakörben.)

Tevékenységünkről röviden

Akciónapokat szervezünk a “zöld” jeles napok alkalmából:

  • Autómentes Nap- szeptember 22.
  • Takarítási Világnap-szeptember 23.
  • Nemzetközi Gyaloglónap- október 15.
  • “Ne vásárolj semmit!” Nap – november
  • Egészségnap- november
  • Föld Napján hulladékgyűjtés- április 22.
  • Madarak és Fák Napja- május 10.

 

Figyelemfelhívás szintjén emlékezünk meg a faliújságon:

  • Állatok Világnapja – október 04.
  • Földünkért Világnap – október 21.
  • Víz Világnapja – március 22.
  • Környezetvédelmi Világnap- június 05.

 

Lehetőségeink szerint igyekszünk az egészséges táplálkozás kialakítására.

“Parkgondozás”:

  • Hóeltakarítás, utak felszórása homokkal
  • Fű gondozása az iskola parkjában – Fűnyírás, gereblyézés
  • Parkgondozás az iskola parkjának osztályonkénti felosztása szerint – lehullott lomb gyűjtése, komposztálóba szállítása
  • Szemétszedés az iskola parkjának területén
  • Dohányzási tilalom betartatása az iskola területén
  • Játszótéri eszközök fokozott karbantartása
  • Virágültetés Madarak és fák napján

 

Kertgondozás:

  • Kertünkben a jövőben is tudatosan törekszünk a vegyszermentes gazdálkodásra
  • A kert és a park területén az allergén növények eltávolítása keretein belül parlagfűírtási napokat szervezünk
  • Vetésiterv készítése – kert felosztása osztályonként. Adott osztályfokhoz adott növény rendelése, így tanulóink az évek folyamán minden konyhakerti növénnyel megismerkedhetnek
  • Komposztálás – eltávolított gyomnövények, konyhai zöldhulladék, lehullott lomb komposztálása – gesztenyelevél külön válogatásával – az elkészült komposzt felhasználása a kertben és a palántanevelés folyamán
  • Esővízhasználat – az összegyűjtött esővíz felhasználása a palántanevelés és a kerti munkák során
  • Fóliasátrunkat az energiatakarékosság és az újrahasznosítás jegyében trágyatalppal fűtjük

 

“Sport”:

  • Minden hónap utolsó fakultációját sportdélutánná szervezzük. Minden második hónapban vendégeket hívunk.
  • Gyógyúszás
  • “Nyitott napok” program
  • Adódó sporteseményeken való részvétel
  • Gyógylovaglás

 

Adminisztráció:

  • Éves terv készítése pályázat és felelősök vállalásai alapján.
  • Munkacsoport felelősei eseménynaptárban rögzítik a tervezett és a megvalósult programokat.
  • Kéthavonkénti munkacsoport összejöveteleken az eseménynaptár alapján a megvalósulások értékelése.
  • Kéthavonkénti munkacsoport összejöveteleiről emlékeztető készítése – felelősök megjelölésével.
  • Program féléves és éves megvalósulásának értékelése.
  • Program megvalósulásának folyamatos dokumentálása.
  • Környezetkímélő anyagok használata az adminisztrációban és egyéb irodai munkákban.
  • Tanév végi helyzetfelmérő kérdőívek készítése és értékelése.

 

Szelektív hulladékgyűjtés:

  • Elhelyeztük iskolánk területén a szelektív hulladékgyűjtőket a keletkező műanyag-, és papírhulladék gyűjtésére.
  • A szelektíven összegyűjtött hulladék mennyiségének ellenőrzése hetente kétszer, ürítése és a közterületre kihelyezett tárolókba szállítása szükség szerint.
  • Szerves hulladék komposztálása – gesztenyelevelet külön gyűjteni, komposztálóba csak komposztálható anyagokat szállítani,
  • Szemétgyűjtés az iskola környékén a Takarítási világnapon szeptember 22-én és 23-án
  • Tavaszi takarítási nap szervezése az őszihez hasonlóan, de ekkor délután gyűjtik a szemetet
  • Egészségügyi veszélyes hulladék gyűjtése

 

Képzések, önképzés:

  • Tanév eleji felmérés alapján ismeretbővítő előadások szervezése munkatársak számára,
  • További képzési lehetőségek figyelemmel kísérése, részvétel biztosítása munkatársak számára
  • Munkacsoport tagjainak részvétele Ökoiskolák Regionális Találkozóján
  • Önképzés keretében történő ismeretbővítés lehetőségeinek biztosítása
  • Környezeti neveléssel kapcsolatos szakkönyvtár üzemeltetése(könyv, DVD, CD)
  • Környezeti neveléshez kapcsolódó folyóiratok hozzáférhetőségének biztosítása (Természet Hangja, Hálózat, Ökoiskolák hírlevele megjelentetése)
  • Faliújságon ismeretbővítő híranyagok folyamatos közlése.

Pályázatok:

  • Ökoiskola-pályázatban lévő vállalásaink megjelenítése a Környezeti Nevelés Munkaterv éves programjában – ennek ismertetése az őszi nevelési értekezleten
  • Tavaszi nevelési értekezleten beszámoló a program megvalósulásairól
  • Tanévzáró értekezleten beszámoló éves munkatevékenységünkről
  • Folyamatban lévő pályázatok megvalósítása, szakmai, pénzügyi elszámolása.
  • További pályázati lehetőségek figyelemmel kísérése, témához kapcsolódó pályázatok elkészítése, benyújtása

 

Gyermekcsoportok tevékenységének koordinálása:

  • Órarendi keretek között biztosított egyéni fejlesztési tanórákon tanulóink ismereteinek bővítése
  • Diákönkormányzattal kapcsolattartás
  • Sportrendezvényeken való részvétel
  • Gyermekcsoportok részvétele ökoiskolánk programjához kapcsolódó, a településen szervezett rendezvényeken

 

Információáramlás:

  • Iskola előterében ökofaliújság működik
  • Aktualitások megjelenítése a faliújságon
  • Ökoiskolák hírlevelének megjelenítése a faliújságon
  • Kapcsolattartás a kapcsolattartóval, tőle kapott információk továbbítása
  • Honlapunkon ökoiskolává válásunk megjelenítése
  • Kéthavonként munkacsoport-megbeszélés
  • Önképzés céljából aktuális hírek, információk biztosítása a faliújságon

 

Kapcsolatépítés:

  • Kapcsolattartás az Együtt-Értük Alapítvánnyal
  • Kapcsolattartás a Brunszvik Teréz Napköziotthonos Óvodával
  • Kapcsolat felvétele iskolánk Diákönkormányzatával
  • Kapcsolattartás a Zöld Alapítvány Martonvásárért alapítvánnyal
  • Iskolánk honlapjának bővítése
  • Ökoiskolai programjainkról beszámoló közlése a Természet Hangja című lapban, és a Fórum Martiniben
  • Forum Martini című újságban található, kapcsolódó programok figyelemmel követése
  • Kapcsolattartás a jászberényi ökoiskolával
  • További kapcsolattartás jelenlegi partnereinkkel

 

Tematikus órák, foglalkozások:

  • Pedagógiai Programunk által meghatározott altémák kigyűjtése, melyek kapcsolódnak a környezettudatos viselkedés kialakításához
  • Környezeti nevelés megjelenítése a különböző tantárgyak tervezésénél
  • Tanmenetek ellenőrzésénél fokozott figyelem fordítása a fentiek alkalmazására
  • Tanórai úszásoktatás folyamatos biztosítása
  • Tanórákon felhasználható játékok, feladatok, módszerek gyűjteményének elkészítése